Du er her: 

Praktisk information

Her kan du få svar på spørgsmål og links til relevante hjemmesider.

Ny lov

Folketinget har vedtaget "Loven om obligatorisk digital selvbetjening". Den trådte i kraft den 1. december 2013. Det betyder, at borgerne har pligt til at bruge en digital løsning på så mange områder som muligt. For folkekirkens vedkommende handler det om flere områder:

  1. Omsorgs- og ansvarserklæring

  2. Ansøgning om navngivning (uden dåb)

  3. Ansøgning om navneændring

  4. Anmodning om begravelse eller ligbrænding

Det er meningen, at borgeren på alle disse områder skal gå ind på www.borger.dk og der betjene sig selv. Hvis man har brug for hjælp, kan man henvende sig på tlf. 1881 eller gå ind på borger.dk's hjælpeside,

Ønsker man en kirkelig handling: begravelse eller bisættelse, dåb, konfirmation, vielse eller en kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab, skal man som altid henvende sig til kirkekontoret for at få en aftale om den kirkelige handling og en samtale i den forbindelse.

Er du i tvivl om hvilket sogn du bor i kan du finde det på www.sogn.dk.